El president d’ICV a les Terres de l’Ebre, Jordi Jordan, ha denunciat que la situació ferroviària a les Terres de l’Ebre és “nefasta, obsoleta i antiga” i que suposa “una discriminació respecte a la resta de Catalunya. Des d’ICV defensem els regionals i trens de proximitat a l’igual que reclamem l’aturada a l’Aldea de l’Euromed, de llarga distància”.
Jordan ha volgut recalcar que l’oblit històric
i el dèficit d’infraestructures ferroviàries dignes afecta a les quatre
comarques de l’Ebre (amb l’exemple de Móra la Nova a la Ribera d’Ebre o La
Pobla de Massaluca a la Terra Alta) i que la pateixen especialment els
habitants del Baix Ebre i el Montsià. Este greuge “s’ha evidenciat encara més
amb la posada en funcionament de la línia d’alta velocitat entre Barcelona-Girona-Figueres”.
Jordan ha explicat que per a
ICV esta situació ve perpetuada “perquè durant anys hi ha hagut tres partits,
PP, PSOE i CiU, que han invertit el 90 per cent en l’AVE, deixant de banda els
trens de proximitat per als quals l’aportació ha sigut residual”. Una relació
de xifres “inversa a la de passatgers, ja que la immensa majoria de la
ciutadania utilitza els regionals i línies de rodalies”. De fet, per posar de
manifest esta política “irresponsable”, Jordan ha posat com a exemple que l’Estat
Espanyol és el segon país del món pel que fa a quilòmetres de línia fèrria
d’alta velocitat, només superat per la Xina.
Per este motiu, el president
territorial de la formació ha anunciat una sèrie d’accions, tant a nivell
nacional com estatal, ja que des del 2011 la Generalitat ja té competències en
certes àrees i també és responsabilitat seua. Així, per continuar en la línia
que sempre ha tingut el partit de defensar els regionals i els trens de
proximitat com a prioritat, així com l’aturada de l’Euromed a l’Aldea, de
llarga distància, Jordan ha explicat que ICV s’ha marcat quatre línies de
treball:
1.
Exigir al
Parlament de Catalunya:
-
Millores en els
horaris i en la freqüència dels regionals que uneixen les Terres de l’Ebre amb
Barcelona.
-
Es demanaran
bonificacions per als ciutadans de les Terres de l’Ebre, mentre no es
construisca la doble via entre l’Hospitalet de l’Infant i Tortosa.
2.
Exigir al Congrés
dels Diputats:
-
Modernització de
la flota de regionals (tal com preveia al Plan Estratégico de Infraestructuras
y Transportes, PEIT, el 2010).
-
Aturada de
l’Euromed al territori (para de l’Aldea).
-
Construcció de la
doble via entre l’Hospitalet de l’Infant i Vandellòs.
3.
Campanya dels
Jóvens d’Esquerra Verda a l’Ebre (JEV)
A través de les xarxes socials els jóvens estan posant
en marxa una campanya per sensibilitzar els ciutadans, aconseguir sumar forces
per la causa i conscienciar de la necessitat de crear plataformes ciutadanes,
especialment entre els jóvens, que són un dels sectors més afectats per esta
injustícia.
4.
Suport a les
iniciatives de la societat civil
Jordan també ha explicat que ICV Terres de l’Ebre
col·laborarà activament i serà actor principal de totes aquelles accions que
s’emprenguen des de la ciutadania i que vagen en el sentit de tindre una xarxa
ferroviària ebrenca digna, eficaç i segura.